Thursday, December 3, 2009

kisah kulam aku sambungkan

Maka itu setelah bersahabat, mereka terus bersahabat. Sampai masanya selalu 'lepak' bersama. Selalu masanya tidak selalu tidak sekali. Mereka memang rapat pada renungan aku. Selalu senada biar tidak serupa. Aku gemar melihat mereka bersahabat.
"bersahabat itu indah. Andai tiada sahabat, hidup memang tidak pernah cukup dan penuh psiko"
Itu kata-kata Kulam yang pernah dia kata pada kawan lainnya.

Kulam itu penuhkan cerita dalam diari sekolah nya pada tahun akhirnya dengan sepenuh dan sepadat mungkin. Kerana pada awalnya ia tidak mengenali Kalaf. Kalaf lah sahabat yang dia kata kan. Biar serapat mana pun bersahabat Kulaf dan Kalam. Akhirnya mereka akur kerana terpaksa berpisah. Bukan kerana mereka bergaduh atau berlawan. Kerana mereka adalah pelajar. Kerana mereka adalah penutut yang belum habis menuntut.

Maka sampai waktunya, si Kulam melihat dari jauh pemergian si Kalaf. Dia tidak menolong apa pun, bia mengangkat barang, biar mengemas. Dari jauh Kulam tahu Kalaf rindukan bapanya, rindukan ibunya. Lalu dibiarkan Kalaf pergi dan hilang dari pandangan. Masa pemergian Kulam adalah antara terlewat. Masih punya masa melihat kenangan pada dinding sekolah, pada almari bilik, pada koridor dorm, pada kelas, dan pada dewan makan. Semuanya terindah. Semuanya sangat mahal sampai tiada nilai sanggup dipertaruhkan. Sampai masanya Kulam pergi. Pergi dengan memenuhkan but kereta ke jauh sana pulang ke rumah bonda dan ayahanda.

Kulam selalu kelihatan begitu. Termenung jauh, tersengih sendiri, terlopong sendiri, dan sendiri sendiri. Kini Kulam itu sendiri, biar di rumah, ia tidak sama dengan tempat sebelumnya ia ada. Kulam rindukan Kalaf. Kulam kata "tiada kawan baik, hidup kosong."
Masanya penuh dengan kosong, tapi berisi.

Ada sampai masanya Kulam pergi ke suatu tempat tidak jauh dari rumahnya. Dia selau hubungi Kalaf. Dia menelefon Kalaf. Kalaf lagi bayak menelefon Kulam. Mereka jarang menelefon, tapi, selalu bercerita, sekali bertelefon, berjuta cerita keluar.
Akan sampai masa lagi Kulam dan Kalaf berpisah lagi jauh. Jauh dan sejauh jauh sana dari sini.
Berita kejauhan itu ada gembira sedihnya. Kulam pergi dahulu. Dalam doanya Kalaf akan ada bersama nanti. Biar mereka tidak serupa sudah. Biar mereka bertahun belum berjumpa.
Mereka tetap sahabat.

Mereka tetap sahabat.
Biar kangkung Kalaf dimasak di rumah neneknya berasa longkang. :P
Mereka tetap sahabat. Dan akan terus bersahabat.

4 comments: