Monday, December 28, 2009

biografi seekor tikus

Tahun baru itu lahirnya seekor mamalia. Dia seekor bayi tikus yaang indah. Lawa parasnya, lebat bulunya, sekata warnanya', dan halus misainya. Dia berwarna kelabu krim. Namanya Labu. Dia dilahirkan ke dunia sebagai anak yatim piatu. Tidak berayah kerana mati dalam kemalangan. Badan bapanya habis digilis tayar kereta kerana ingin menyelamatkan ibunya yang sedang sarat mengandung satu tahun yang lalu. Namun kematian seornag bapa itulah membuatkan ibunya tabah dna kuat sepanjang waktu membesarkan Labu. Ibunya tidak pernah mencari pengganti kerana sayang akan bapanya. Begitu indah cinta mereka. Hanya Tuhan dan mereka yang mampu membayangi saat saat indah itu.

Kini sudah genap setahun umur Labu. Ibunya, Minah tidak pernah putus putus berusaha mencari rezeki dan makanan untuk membesarkan anak tunggalnya, juga tanda cintanya, serta hadiah cinta dari bapanya, Leman. Ibunya tidak tua juga tidak terlalu muda. Namun cukup bertenaga mencari makanan. Ibunya tidak pernah reti memasak, kerana neneknya juga tidak pernah dikenali sama sekali. Juga, ibunya tidak punya sebarang kerja. Biar sebagai seorang buruh sekali pun, mahupun sebagai pembasuh baju, atau pembasuh pinggan mangkuk. Ibunya tidak mampu, juga tidak akan pernah diterima untuk berlaku sedemikian kerana dia bukan punya tangan dan akal yang sempurna.

Jadi sebagai mahu membesarkan si Labu, apa yang mam ibunya lakukan adalah belajar dan berlatih berlari dengan pantas. Sepantas kilat kiranya kalau boleh. Ibunya memang tangkas, ibarat permaisuri di trek lumba lari dunia. jadi, kiranya hanya 'mencuri terpaksa' lah kerja ibu si Labu sepanjang membesarkan Labu. Sekejap sampah, sekejap kek keju, sekejap nasi basi, sekejap ikan bilis, sekejap ikan jaket, sekejap buah yang gugur, dan macam macam makanan yang kranya cukup untuk mennyedawakan perut Labu. Ibunya gembira.

Kalau dikira saiz badan si Labu, boleh dikira dia patut bersekolah darjah enam atau lima, atau di tingkatan 1 atau 2. Namun pernah dia mencuba menyelinap ke sekolah tanpa uniform. Berjaya. Tapi gagal. Bukan gagal apa, gagal memberi perhatian kerana perlu berlari ke sana ke mari kerana nyawa. Nyawanya bukan lah susah untuk diragut oleh makhluk lain.

(bersambung)

2 comments:

  1. aku menunggu kisah labi pulak. ;)

    tak reti komen kat blog aku?

    huk eleh. keling la kau. hahahaha.

    ReplyDelete
  2. hesyla nawi. amende la terpikir psl tikus? bukan ke winter2 cenggini semut pun tarak. pe tah lagi tikus. die ngah hibernate somewhere.

    ReplyDelete