Sunday, September 27, 2009

kisah anak kucing berkening lebat

namanya si putih, kulit nya putih kekuning kuningan. bersih tiada noda kotoran mengaburi warna bulunya itu. selepas 151 musim aku jumpa ia kembali di suatu tempat yang jauh dari asal usulnya kerana ia suka berpindah randah walaupun hanya berumah satu warnanya itu tidak kabur. bahkan terang dengan warna warna baru yang menghiasi segenap celahan bulu bulu putih nya itu. mungkinkah kerana ekornya yang sederhana panjang yang selalu menyapu kotoran kotoran di segenap lorong lorong yang pernah si putih ini lalui?

tanda soal. itu yang si putih tinggal kan untuk amukan rakan rakan dan bonda tercinta yang tidak pernah faham atau adaptasi dengan cara hidup si putih ini yang penuh dengan warna warna tak sempurna. senada itu juga si putih mula mengiau bercerita dengan nada separuh nyaring nya.

dia selama ini selalu mengikut kata hatinya yang hanya mahukan keseronokan kemewahan kegembiraan kesenangan serta kduniaan. mahu tak mahu dia harus senantiasa mengikut berlalunya masa berlalunya segalagalanya. mewah segala galanya, mewah juga warna warna yang menodai bulu bulu putih nya. mewah juga warna dosa dosa nya. lalu si putih selalu mengeluh pada diri sendiri kata mahu sentiasa waspada dengan lembutnya nada si durjana musuh yang selalu membelai nafsu si putih. si putih berjaya. beberapa saat kemudian dia kalah. kerana ternampak beberapa biji frieskies di seberang jalan.

berlari lari si putih mengejar frieskies yang tidak seberapa banyak dan barang kali sudah di masuki angin dan asap asap lori lori sampah dan bau longkang yang tidak sesedap bau tumisan bawang di dapur. maka dia nekad lari dan lari. 8 langkah jumlahnya sebelum ia sampai setengah dari lintasan jalan itu. berjaya. lapan langkah seterus nya dia pasti kan masanya sempat untuk dia sampai ke sana dan sempat mengalas perut yang sedia ada kenyang dengan nasi di gaul ikan bilis mentah hasil simpanan ibunya berwarna putih juga. sebelum sempat si putih sampai, maka dengan itu dia terdengar satu dentuman kuat dari belakangnya. satu bunyi lumat sebiji tayar besar membaham tulang tulang halus yang ada pada kaki seekor kucing betina dewasa. siputih tergamam...ibunya parah di kaki. jari jemarinya luluh ibarat luluhnya hati seorang ibu apabila tahu akan anak gadis nya di rogol perogol durjana. si putih abaikan frieskies itu. katanya ibu lagi penting.

dua saat sahaja kemudian makanan itu di baham oleh seekor kucing jantan separuh umur yang tidak kemas bulunya tetapi berlagak. lalu terus pitam dan padam si kucing jantan itu. makanan itu beracun. lihat lah oleh si putih berapa kemalangan ngeri yang terjadi padanya. kalau ibu nya tidak di langgar mungkin dia yang akan dilanggar kerana tiada orang yang akan menolaknya. tidak pun dia mati keracunan kalau makanan itu tidak diambil kucing lain.

maka tertera lah pada pengajaran dalam hembusan terakhir ibunya. ibunya tidak menitiskan air mata bahkan gembira kerana anak nya selamat daripada maut. ibunya berbisik kerana tiada laratnya ingin berbicara dengan nada yang tinggi keranan daya itu hilang sebentar digilis tayar. ibu nya berpesan "jangan lah kamu wahai anak ibu yang tak pernah ibu amat kenali luarannya di kejauhan ibu di peralatkan musuh durjana yang sedang ketawa melihat ibu yang akan hilang kesakitan ini beberapa ketika lagi. kamu wahai putih..tidak pernah ibu tepis suara tangisan kamu yang ibu dengar setiap masa kamu masih ibu kenali dulu. jangan lah kamu tepis kan pula kasih sayang ibu ini kerana masa ibu sudah sampai...."maka baru lah perasan akan si putih bahawa ibunya sudah tiada lagi kerana habis tulang temulang kakinya direntap besi tertonjol keluar dari bawah tepi tayar itu. dua ekor kucing mati di hadapan mata siputih. masa itu jugalah si putih menyumpah kepada si lori, kepada musuh durjana nya, kepada dirinya. apa yang dapat?sumpahan sebagai doa pemergian ibu...si putih berdosa..lalu dirinya di rentap seorang makcik bergelar nenek kembali kerumah...mujur si putih tidak di gilis tayar motosikal..

maka hari itulah si putih ini belajar erti hidup ini tanpa adanya lagi si ibu

5 comments:

  1. ada sekelumit bakat terselit jauh dalam benak. ahaha. cerita yang ini, kesimpulannya, siputih bertuan dan tidak lebih tidak kurang akan hidup seorang manusia.

    ReplyDelete
  2. yela benak.....dah lame kot tak ber'esei'2 ni....baru nk warm up..hahah

    ReplyDelete